True or copy: grootmeester in vervalsingen

'De enige die nooit erkenning krijgt is de vervalser. Tenzij hij ontmaskerd wordt.' Geert Jan Jansen
Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze stoten er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Opmerkelijk detail: het merendeel ervan blijkt geschilderd door een Nederlander. Geert Jan weet gedurende meer dan twintig jaar de kunstwereld op te lichten. Hij doet dit zo overtuigend dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschrijven bij werk dat hij maakt. ‘Ik ben geen oplichter, ik ben een verlichter,’ zegt hij er zelf over. ‘Ik denk dat ik hen best wat werk uit handen heb genomen.’

Vervalsingen in musea wereldwijd

Vandaag hangen er in musea wereldwijd nog steeds enkele werken waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van Geert Jan komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij uitschrijft bij een werk “in de stijl van” Chagall doet hem uiteindelijk de das om.

Welke waarde heeft de waarheid boven een mooi vormgegeven leugen?

BERLIN toont in True Copy het interne radarwerk van een complexe man, als handleiding om – onder andere – de hypocrisie binnen de kunstwereld bloot te leggen. Welke waarde heeft de waarheid nog? En is het soms niet verfrissender om mee te kunnen gaan in een mooi vormgegeven leugen?

Corona informatie

Het Park volgt de richtlijnen en voorschriften van het RIVM die op het moment dat de voorstelling plaats vindt, van toepassing zijn. Twee dagen voorafgaande aan de voorstelling ontvangt u een servicemail met de meest recente informatie. Wilt u meer informatie over hoe Het Park omgaat met COVID-19, dan kunt u op onze corona-informatiepagina terecht.

Zitplaats

Placering vindt plaats volgens de coronarichtlijnen die van toepassing zijn op de datum dat de voorstelling plaats vindt. Dit kan zijn in een sectiezaal, een ongeplaceerde zaal (zonder rij- en stoelnummers) of een geplaceerde zaal.